Start
Nauczyciel z klasą to brzmi dumnie! Drukuj Email
Wpisał: AdminK   
21.01.2007.
ImageSzkoła Podstawowa im. gen. Władysława Sikorskiego w Tuszowie Narodowym z Filią w Grochowem w roku szkolnym 2005/2006 brała udział w akcji „Nauczyciel z klasą” prowadzonej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz „Gazetę Wyborczą” pod patronatem Ministra Edukacji i Nauki.
Udział w programie „Nauczyciel z klasą” stał się okazją do twórczej pracy i rozwoju, a uczestnikom dał wiele satysfakcji. Nauczyciel musiał zaliczyć każdą z zaproponowanych przez organizatorów sprawności:
1.     Sprawność1. Nauczycielu, odejdź od tablicy.
2.     Sprawność2. Korzystaj z metody projektów.
3.     Sprawność3. Oceniaj tak, by pomóc się uczyć.
4.     Sprawność 4. Uczeń też człowiek.
Sprawność pierwsza zachęcała biorących udział w akcji, do odchodzenia od formuły: wykład- lektura-praca domowa-klasówka. Nauczyciele sięgnęli po metody angażujące uczniów w proces uczenia się, bazujące na ich samodzielności. Były to: praca zespołowa, debatowanie, grupowe rozwiązywanie problemów, burze mózgów, zbieranie świadectw, odgrywanie ról, prowadzenie eksperymentów, badań.
W ramach realizacji drugiej sprawności zostały przeprowadzone cztery projekty:
·        „My sąsiedzi Pana Boga”- opiekun ks. Bartłomiej Krzos;
·        „Potrawy pachnące naturą”- opiekun-Renata Kotula i Grażyna Zalewska-Vizauer;
·        „Historia Szkoły Podstawowej im. Gen. Władysława Sikorskiego w Tuszowie Narodowym”- opiekun Małgorzata Maksoń;
·        „O pewnych związkach matematyki ze sztuką”- opiekun Małgorzata Forczek.
Projekty uruchomiły pomysłowość uczniów, kształciły umiejętność planowania, organizowania, współdziałania, odpowiedzialności.
W czasie realizacji sprawności trzeciej nauczyciele wykorzystywali ocenianie, aby pomóc uczniom się uczyć. Informowali uczniów o celu lekcji, uprzedzali, na co będą zwracali uwagę podczas sprawdzania wiedzy. Wprowadzali tzw. pytania kluczowe, które motywowały do poszukiwania odpowiedzi. Ocena nie spadała na koniec jak topór, lecz była wpisana w proces nauczania. Nauczyciele podkreślali mocne strony każdego, jednocześnie informując o błędach, wskazując, czego uczeń powinien się dalej uczyć. Ocena stała się pogłębioną informacją zwrotną, zachętą i drogowskazem.
Trzy pierwsze sprawności realizowane były jedna po drugiej, czwarta towarzyszyła poprzednim przez cały czas trwania programu. Zadaniem sprawności czwartej było docenianie wysiłków uczniów, bycie wymagającym, a zarazem tolerancyjnym, dostrzeganie osiągnięć i postępów każdego. Ważne przy tym by ocenianie nie ciążyło nad wspólną pracą. Dlatego też okazywano uczniowi zainteresowanie, zwracano uwagę na to, co uczeń zrobił. Nauczyciele traktowali uczniów podmiotowo. Zapraszali ich do wspólnej intelektualnej przygody.
Realizacja czterech wybranych przez organizatorów zasad jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak uczyć skutecznie, nawiązując dobrą relację z uczniami i kształtując umiejętności przydatne w Polsce XXI wieku. Sprawozdania z realizacji wyżej wymienionych zadań każdy z nauczycieli umieścił na stronie internetowej organizatorów www.szkolazklasa.pl
Tytuł „ Nauczyciel z klasą” otrzymali: Małgorzata Forczek, Renata Kotula, Ks. Bartłomiej Krzos, Małgorzata Maksom, Grażyna Zalewska-Vizauer.
Zmieniony ( 03.03.2007. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »