Start
Uczniowie z klasą Drukuj Email
Wpisał: AdminK   
16.06.2007.
ImageW ciągu ostatnich kilku lat Szkoła Podstawowa im. gen. Wł. Sikorskiego w Tuszowie Narodowym z Filią w Grochowem uzyskała miano „Szkoły z klasą”, zaś kilku pedagogów – „Nauczyciela z klasą”. Kończący się rok szkolny był czasem realizacji kolejnego programu, tym razem pod hasłem „Uczeń z klasą”. Tak jak w poprzednich latach również nad tą akcją patronat objęły: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Gazeta Wyborcza i Ministerstwo Edukacji Narodowej. „Uczniowie z klasą” to program dla uczniów, którzy samodzielnie (pod okiem opiekuna) realizowali projekt dotyczący jednej spośród z trzech form aktywności: badam świat, jestem twórcą, pomagam innym. Koordynatorem akcji w szkole była Małgorzata Forczek.

 Praca nad tym programem postawiła przed naszą szkołą kolejne, ciekawe wyzwanie. Po cyklu akcji, które służyły głównie poprawie jakości pracy naszej placówki i wprowadzaniu nowych metod nauczania, nauczyciele zwrócili szczególną uwagę na samodzielność uczniów, zachęcanie ich do współdziałania w grupie i pracy metodą projektu. Te cele były obecne we wszystkich wcześniejszych działaniach "Szkoły z klasą", ale teraz wysunęły się na pierwszy plan. Uczniowie mieli możliwość realizacji własnych pomysłów oraz prezentacji dokonań nie tylko na forum szkoły, ale także całego kraju. Dzięki temu Szkoła Podstawowa w Tuszowie Narodowym z Filią w Grochowem ma nadzieję przekonać wszystkich, że szkoła, niezależnie od tego czy w wielkim mieście, czy na wsi może być miejscem, gdzie nie jest nudno, gdzie można rozwijać pasje i podejmować sensowne działania - nie tylko podczas lekcji.

Przez cały czas trwania akcji uczniowie pisali w Internecie pamiętnik, na łamach którego dzielili się z innymi uczestnikami swoimi sukcesami, ale również problemami jakie się pojawiały w trakcie pracy nad realizacją projektu. Dlatego też program „Uczeń z klasą” stał się okazją do wymiany opinii i nawiązania współpracy pomiędzy uczniami z różnych szkół z terenu całej Polski.

W naszej szkole realizowane były trzy projekty. Uczniowie klasy trzeciej : Ewa Drzymała, Kamil Kozak i Katarzyna Wójcik pod opieką pani Grażyny Zalewskiej-Vizauer realizowali projekt „Ciekawe miejsca okolicy”. Mali poszukiwacze skarbów natury odkryli kilka ciekawych, urokliwych zakątków w swojej okolicy, nieznanych dotąd prawie nikomu: stara aleja lipowa, wierzbowa polana nad Wisłoką, park w Maliniu.  Czwartoklasiści: Beata Chruściel, Miłosz Duszkiewicz, Patrycja Furdyna, Zofia Radłowska, Agnieszka Stachowicz i Maciej Świątek pod okiem pani Małgorzaty Maksoń nauczyciela historii realizowali projekt „Ślady przeszłości w naszej okolicy”. Przez kilka miesięcy poszukiwali budynków, pomników, kapliczek, które są symbolami historii naszego regionu. Owocem tej pracy jest broszura i gazetka ścienna na wspomniany wyżej temat, zawierająca  zdjęcia oraz ciekawe informacje o każdym z opisanych śladów przeszłości. Trzeci projekt „Zalety i wady korzystania z komputera i internetu” realizowali uczniowie klasy V: Krzysztof Furdyna, Monika Furdyna, Maciej Kasprzak i Monika Łącz pod opieką Małgorzaty Forczek.Dlaczego projekty są receptą na „klasę”?

Uczniowski projekt edukacyjny uczy współdziałania, odpowiedzialności nie tylko za własne poczynania, ale i za zespół. Ćwiczy umiejętność dzielenia zadań, dochodzenia do wspólnych rozwiązań. Rozwija umiejętność czytania, pisania, słuchania i mówienia, i to w sytuacjach autentycznych. A autentyczne zadania inspirują. Nauka odbywa się jakby „przy okazji”. Uczeń bierze udział w planowaniu zadania. Uczy się szukania, gromadzenia i selekcjonowania informacji. Ćwiczy umiejętności trudne do rozwiązania na szkolnych lekcjach: rozwiązywania problemów, prób badania naukowego i eksperymentowania. Dzięki temu kształtowany jest charakter, poczucie odpowiedzialności, ale też wytrwałość i odwaga. Podczas pracy nad projektem każdy może odnieść sukces. Uczniowie naszej szkoły poznali jak to jest być autorem prezentacji na szkolnym korytarzu czy broszurki. Praca przy realizacji projektu na tyle ich wciągnęła, że radość z sukcesu mieszała się ze smutkiem z powodu końca pasjonującej przygody

Image

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »